Dobry opis zdjęcia zwiększa jego popularność w Internecie

Ten wpis dotyczy dobrego dobierania tytułu, adekwatnych słów kluczowych i innych informacji tekstowych do zdjęć dodawanych do działu Zdjęcia na portalach Miaston, w celu zwiększenia popularności tych zdjęć w Internecie.

Zanim jednak o głównym temacie, warto najpierw wspomnieć, w jaki sposób widzowie docierają do zdjęcia. Co dzieje się, zanim widz wyświetli stronę ze zdjęciem?

Strona zdjęcia: "Różowy Most - jedyny taki w Polsce!" - zdjęcie na portalu Głogowa (Miaston)

Spora część osób dociera do zdjęcia poprzez różne strony portalu, widzowie przeglądają listę nowo dodanych zdjęć, albumy czy listę zdjęć wybranego użytkownika i stąd przechodzą na stronę zdjęcia (taką jak widoczna powyżej strona zdjęcia z mostem w Głogowie). Wbrew pozorom, ten rodzaj docierania do zdjęć jest dosyć rzadki.

Równolegle istnieje inny, mało widoczny, ale bardzo popularny sposób, w jaki internauci docierają do zdjęć zamieszczanych na publicznie dostępnych stronach internetowych, a więc także do zdjęć na portalach Miaston. Ten sposób to nic innego jak wejście prosto na stronę zdjęcia z wyników wyszukiwania wyszukiwarki, np. Google.

Dla przykładu posłużę się zdjęciem www.ostrowiecnr1.pl/zdjecie/Przebisniegi/ autorstwa panthomasa. Po wpisaniu słowa „przebiśniegi” w wyszukiwarce Google, zdjęcie to pojawia się na samej górze wyników wyszukiwania (zob. podświetlone zdjęcie poniżej).

Wyniki wyszukiwania w Google po wpisaniu słowa "przebiśniegi" (zrzut)

Dlaczego akurat to zdjęcie pokazuje się na samej górze wyników wyszukiwania Google po wpisaniu słowa „przebiśniegi”? Jest to związane z tekstowymi informacjami przypisanymi do zdjęcia, które wyraźnie nawiązują do zawartości zdjęcia: na zdjęciu widać przebiśniegi i zdjęcie ma tytuł „Przebiśniegi”; słowa kluczowe są adekwatne do zawartości zdjęcia: „kwiaty”, „przebiśniegi” i „przedwiośnie”; zdjęcie znajduje się w odpowiednim albumie: „Przyroda”. Efekt? Ponad 5000 wejść w ciągu około roku. Są to w większości wejścia internautów po wpisaniu w wyszukiwarce Google takich fraz jak: „przebiśniegi zdjęcia”, „zdjęcia przebiśniegów”, „przebiśniegi”, „przebiśnieg opis i zdjęcie”, „duze zdjecie przebisniega” i setki innych.

Jak zatem dobrać dobry tytuł i słowa kluczowe? Przede wszystkim tytuł i słowa kluczowe powinny trafnie opisywać zawartość zdjęcia. Dobrym tytułem dla zdjęcia maków byłby tytuł „Maki”, chociaż dla jednych fotografów może to być tytuł zbyt ogólny, a dla innych za bardzo bezpośredni. Dlatego istnieje uzupełnienie w postaci słów kluczowych – dla zdjęcia maków powinno się wypisać obiekty widoczne na zdjęciu, a więc: „maki”, „kwiat” lub „kwiaty”. Można dopisać także bardziej szczegółowe słowo kluczowe, np. „mak biedronkowy”, jeśli na zdjęciu widnieje taki gatunek maku. Powtórzenie słowa „maki” zarówno w tytule zdjęcia jak i w słowach kluczowych jest jak najbardziej w porządku. Można także przyjąć, że im bardziej szczegółowe są słowa kluczowe, tym lepiej.

Co z opisem, datą wykonania i innymi niewymaganymi do wypełnienia polami? Są one także istotne. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli kopiujemy do opisu zdjęcia nie swój tekst, to należy podać źródło lub autora tekstu (brak podania źródła może powodować nawet całkowite odrzucenie zdjęć z wysokich pozycji wyników wyszukiwania wyszukiwarek internetowych, np. Google). Znacznie lepiej jest wpisać własny autorski opis przydatny i interesujący dla widzów. Zaznaczenie zdjęcia na mapie także może przyczynić się do większej popularności zdjęcia w internecie, ponieważ na portalach Miaston, każde zdjęcie zaznaczone na mapie posiada przypisany do siebie specjalny plik w tekstowym formacie KML, który zawiera dane geograficzne o zdjęciu (link do tego pliku znajduje się pod każdą mapką przy zdjęciu).

Kiedy zdjęcie jest zatytułowane „Maki”, plik zdjęcia ma nazwę „maki.jpg”. Jeśli autor zdjęcia zmieniłby tytuł zdjęcia na „Kwiaty – maki”, zmieniłaby się także nazwa pliku zdjęcia na „kwiaty-maki.jpg”. Taka zmiana może spowodować zmniejszenie bądź zwiększenie popularności zdjęcia w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek, np. Google (w zależności od tego, czy nowy tytuł będzie mniej bądź bardziej trafnie opisywał zawartość zdjęcia).

Jaki byłby przykład negatywny? Zdjęcie z makami i tytuł „Kwiatek”, słowa kluczowe bez rozdzielenia przecinkiem „czerwień sierpień”, przepisany skądś opis bez podania źródła, brak daty wykonania i brak autora zdjęcia. Takie zdjęcie jest skazane na istnienie w cieniu rzetelniej opisanych zdjęć. Wyszukiwarki internetowe, np. Google, będą raczej pomijać słabo opisane zdjęcie w wynikach wyszukiwania.

Podsumowując: zdjęcie to baza. Wyszukiwarki internetowe, np. Google, jeszcze słabo rozpoznają, co jest na zdjęciu (mogą ewentualnie rozpoznać tekst na zdjęciu, to czy jest na nim twarz, jakie kolory przeważają itp.). Dlatego wciąż ważne są tekstowe informacje przypisane do zdjęcia: tytuł, słowa kluczowe, opis, data wykonania, autor, dane geograficzne itp. To na podstawie tekstowych informacji przypisanych do zdjęcia zdjęcie zyskuje wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, np. Google.

Jeśli więc dodajesz zdjęcie na portalu Miaston i chcesz, aby miało ono sporą popularność, wpisz w drugim kroku dodawania zdjęcia lub w trakcie edycji zdjęcia dobrze dobrany do zdjęcia tytuł oraz adekwatne do zawartości zdjęcia słowa kluczowe; wypełnij także pozostałe niewymagane pola.

About these ads

Tagi: , ,

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s


Obserwuj

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

%d bloggers like this: